NAWA

k1_logo_dopuszcz_wers_podstawowa_pl_rgb-02.png

NARODOWA AGENCJA WYMIANY AKADEMICKIEJ

Nauka i szkolnictwo wyższe było i pozostaje silnie umiędzynarodowionym obszarem działalności człowieka. Możliwości szerokiego rozpowszechniania osiągnięć naukowych, coraz większa swoboda przepływu osób a także dostęp do zagranicznych usług edukacyjnych powodują, że narodowa nauka i szkolnictwo wyższe funkcjonują nie tylko w warunkach globalnej konkurencji o odkrycia naukowe i o talenty, ale przede wszystkim w świecie globalnej współpracy. Umiędzynarodowienie umożliwia wymianę wiedzy, doświadczeń i odkryć, pozwala na wieloaspektowe wykorzystanie potencjału badawczego naukowców i infrastruktury, wpływa na wzrost jakości dydaktyki. Doceniając wagę umiędzynarodowienia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zainicjowało powstanie Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

Misja NAWA

Wzmocnienie potencjału polskiej nauki i szkolnictwa wyższego poprzez wymianę i współpracę międzynarodową W kontekście tak sformułowanej misji, NAWA wpisuje się w system wsparcia rozwoju polskich uczelni i jednostek naukowych, współdziałając z administracją rządową (w szczególności z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Rozwoju) a także z Narodowym Centrum Nauki, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Fundacją na rzecz Nauki Polskiej, Krajowym Punktem Kontaktowym ds. Programów Badawczych UE, Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz z innymi podmiotami, których celem jest umiędzynarodowienie polskiej nauki i szkolnictwa wyższego.

Cele NAWA

1. Wzmocnienie doskonałości naukowej

2. Umiędzynarodowienie polskich uczelni i instytucji naukowych

3. Promocja Polski jako kraju atrakcyjnych możliwości edukacyjnych i naukowych

4. Promocja języka polskiego i kultury polskiej

Cel 1 – Wzmocnienie doskonałości naukowej

1. Programy międzynarodowej mobilności kadry naukowej i dydaktycznej

W Polsce rośnie grupa naukowców odnoszących międzynarodowe sukcesy, a część ośrodków naukowych jest rozpoznawalna na świecie w swoich dziedzinach. Programy NAWA stworzą nowe możliwości włączenia polskich pracowników naukowo-dydaktycznych w międzynarodowy obieg nauki poprzez programy wyjazdowe trwające do dwóch lat. Biorąc pod uwagę wciąż ograniczony stopień wykorzystania nowoczesnej infrastruktury badawczej w Polsce, a jednocześnie nieatrakcyjne dla wielu zagranicznych naukowców warunki pracy, NAWA będzie oferowała także pobyty badawcze w Polsce dla pracowników zagranicznych ośrodków.

2. Programy powrotowe dla polskich naukowców

W ostatnich dziesięcioleciach wielu zdolnych naukowców opuściło Polskę, by w zagranicznych ośrodkach prowadzić badania i rozwijać swoją karierę. Duża część z nich utrzymuje kontakt z polskimi ośrodkami, a także inicjuje międzynarodową współpracę z udziałem polskich badaczy. Rosnący potencjał wielu uczelni i jednostek naukowych w Polsce, stwarza odpowiednie warunki do zachęcenia aktywnych naukowo Polaków do powrotu. NAWA wesprze polskie ośrodki w tworzeniu atrakcyjnej oferty dla osób chcących ponownie prowadzić badania w Polsce.

Cel 2 – Umiędzynarodowienie polskich uczelni i instytucji naukowych

1. Programy mobilności krótkookresowej

Umiędzynarodowienie polskich uczelni i jednostek naukowych wymaga poszerzenia możliwości finansowania mobilności przyjazdowej i wyjazdowej kadry akademickiej. W ramach programów NAWA polskie ośrodki będą mogły aplikować o środki na realizację krótkookresowych międzynarodowych wymian doktorantów i pracowników, które podniosą ich kompetencje związane z działalnością dydaktyczną czy badawczą, a także pozwolą na nawiązanie międzynarodowych kontaktów naukowych. W ramach tego typu programów NAWA będzie wspierała udział w konferencjach, stażach, wizytach studyjnych czy szkoleniach.

2. Programy wspierające umiędzynarodowienie kształcenia

W Polsce rośnie liczba programów studiów prowadzonych w językach obcych, a uczelnie mają coraz szersze kontakty z instytucjami zagranicznymi. Chcąc wesprzeć dotychczasową działalność międzynarodową polskich ośrodków, w ofercie NAWA znajdą się programy, które umożliwią tworzenie i realizację studiów w partnerstwie z zagranicznymi ośrodkami, a także sfinansowanie stypendiów dla zagranicznych doktorantów.

3. Wzmocnienie potencjału organizacyjnego oraz promocja

Prowadzenie przez uczelnie i jednostki naukowe szeroko zakrojonej współpracy i wymiany międzynarodowej wymaga odpowiedniego przygotowania organizacyjnego oraz promocji. NAWA będzie wspierać polskie ośrodki w zapewnieniu odpowiedniego poziomu obsługi zagranicznych studentów oraz pracowników, a także finansować działania służące tworzeniu projakościowego systemu promocji. Ważnym elementem działalności Agencji będzie też wspieranie upowszechniania wyników badań w międzynarodowym obiegu, by prowadzone w Polsce prace miały szansę współtworzyć światowy postęp naukowy.

Cel 3 – Promocja Polski jako kraju atrakcyjnych możliwości edukacyjnych i naukowych

1. Programy międzynarodowej mobilności studenckiej

Duża część polskich uczelni publicznych i niepublicznych oferuje wysoką jakość kształcenia i staje się rozpoznawalna na międzynarodowym rynku edukacji wyższej. Jednocześnie niskie (w porównaniu z innymi krajami UE) koszty utrzymania oraz wysoki poziom bezpieczeństwa czynią Polskę potencjalnie atrakcyjnym krajem studiów. Atrakcyjność ta powinna być wzmocniona poprzez system stypendiów dla najzdolniejszej młodzieży, chcącej studiować w Polsce. NAWA będzie oferowała stypendia dla studentów z krajów Partnerstwa Wschodniego, oraz z wybranych krajów rozwijających się, chcących odbyć w Polsce II stopień studiów, a potem wrócić do krajów pochodzenia, by tam wykorzystać zdobytą wiedzę i rozwijać współpracę z Polską. W 2020 roku zostanie także uruchomiony program stypendialny otwarty na młodzież ze wszystkich krajów świata. NAWA będzie też realizowała międzyrządowe umowy dwu- i wielostronne w zakresie współpracy naukowej i akademickiej, w tym także program CEEPUS.

2. Program stypendialny dla młodzieży polonijnej

Młodzież polonijna może w polskich uczelniach studiować bez ponoszenia opłat. Jednak dla wielu z nich pokrycie kosztów utrzymania jest istotną barierą w podjęciu kształcenia za granicą. Dzięki programom stypendialnym NAWA młodzież polonijna będzie mogła otrzymać wsparcie finansowe na czas studiów i dzięki dobremu wykształceniu wzmocnić potencjał polskich zasobów kadrowych.

3. Promocja nauki i szkolnictwa wyższego

NAWA będzie odpowiedzialna za koordynację promocji nauki i szkolnictwa wyższego na arenie międzynarodowej. Poprzez udział w targach edukacyjnych, współpracę z polskimi służbami dyplomatycznymi i konsularnymi oraz aktywność w mediach społecznościowych NAWA będzie prezentowała Polskę jako kraj z dobrą jakością oferty edukacji wyższej, bezpieczny i tani. Szczególnie ważnymi rynkami będą kraje azjatyckie.

Cel 4 – Promocja języka polskiego i kultury polskiej

1. Promocja języka polskiego

Wielomilionowa polska diaspora, duża liczba osób (szczególnie w krajach dawnego bloku wschodniego), które kształciły się w Polsce oraz funkcjonujący system sieci lektorów sprawia, że nasz język jest obecny w akademickiej rzeczywistości wybranych krajów świata. NAWA poprzez programy szkół językowych organizowanych w Polsce, wsparcie lektorów języka polskiego za granicą, kursy dla osób chcących studiować po polsku, a także poprzez obsługę certyfikacji będzie promować naukę języka polskiego jako obcego.

2. Promocja polskiej historii i kultury

Oferta stypendialna NAWA będzie zawierać też programy skierowane do studentów i naukowców zainteresowanych polską historią lub kulturą. Poprzez finansowanie pobytów badawczych osób związanych ze światem akademickim, będziemy starali się pogłębiać i szerzyć wiedzę o Polsce wśród studentów zagranicznych uczelni.

Zasady działania NAWA

1. Transparentny i oparty na zasadach konkurencyjności system oceny wniosków w programach. Dla każdego ogłaszanego programu NAWA określa ścieżkę procedowania z dokumentacją konkursową i zasady oceny formalnej i merytorycznej. Ocena merytoryczna jest dokonywana przez zewnętrznych ekspertów, profesjonalistów w swoich obszarach dziedzinowych, tak by zapewnić najwyższą jakość projektów realizowanych przez beneficjentów NAWA. Wnioskodawcy otrzymują informację o wynikach oceny wraz z uzasadnieniem, a wyniki oceny są publikowane na stronie Agencji.

2. Otwartość podmiotowa. System nauki i szkolnictwa wyższego składa się z kilku rodzajów instytucji. Dostęp do programów NAWA mają zarówno uczelnie publiczne jak i niepubliczne, instytuty PAN oraz instytuty badawcze. Oferta programowa NAWA została też skonstruowana z uwzględnieniem różnic między podmiotami w zakresie ich wielkości,charakteru, specyfiki rynkowej.

3. Jakość jako główne kryterium oceny. Formułując regulaminy programów, staramy się by wymogi formalne wobec wnioskodawców nie przeważały nad kryteriami jakościowymi. Jakość definiowana jest różnie w zależności od programu – jako potencjał i osiągnięcia naukowe, ale też innowacyjność rozwiązań instytucjonalnych, czy dobrze funkcjonujące międzynarodowe partnerstwo akademickie.

4. Konsultacje programów. Programy NAWA powstają w oparciu o szerokie konsultacje z przedstawicielami organizacji reprezentujących środowisko naukowe i akademickie, władzami uczelni i jednostek naukowych, a także siostrzanych instytucji działających w obszarze wsparcia nauki i szkolnictwa wyższego. Konsultacje będą przeprowadzane regularnie przy konstruowaniu nowej oferty programowej.

5. Komplementarność działań. Profil programów NAWA został określony tak, aby uzupełniać ofertę innych instytucji działających w obszarze wsparcia nauki i szkolnictwa wyższego.

Zarządzanie w NAWA

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej jest państwową osobą prawną, utworzoną na mocy ustawy, nadzorowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Agencją zarządza Dyrektor, powoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Dyrektor odpowiedzialny jest za zarządzanie Agencją w wymiarze strategicznym, finansowymi i organizacyjnym. W NAWA funkcjonuje dziesięcioosobowe ciało kolegialne – Rada Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, w którego skład wchodzą przedstawiciele środowiska i instytucji publicznych. Rada proponuje kierunki rozwoju Agencji oraz opiniuje plany i sprawozdania z działalności Agencji. NAWA jest finansowana głównie ze środków na naukę i szkolnictwo wyższe. Dodatkowo NAWA otrzymuje środki z polskiej pomocy rozwojowej prowadzonej przez MSZ na finansowanie stypendiów dla osób z krajów rozwijających się. NAWA może być też beneficjentem lub instytucją pośredniczącą w programach operacyjnych finansowanych ze środków UE oraz pozyskiwać inne środki zagraniczne.

This website uses cookies. We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.

Zapisano